Van NL naar New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marianne - WaarBenJij.nu Van NL naar New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marianne - WaarBenJij.nu

Van NL naar New York

Blijf op de hoogte en volg Marianne

06 September 2016 | Verenigde Staten, New York

Vroeg op, het plan was om rond 6 uur op Schiphol te zijn, dus om half 5 vertrekken en om 4 uur het bed uit. De wegbreng-service, bestaande uit mijn pa en ma, waren lekker vroeg en fungeerde als wekker :) Iets later vertrokken dan gepland, maar door het rustige verkeer zelfs een kwartier te vroeg op Schiphol.
Het inchecken, security check en baggage drop off gingen voorspoedig. Het vliegtuig, waarmee we richting Newark zouden vliegen, had wat vertraging. Maar al met al met 5 minuutjes vertraging de lucht in.
De vlucht zelf liep voorspoedig. Na een geslaagde landing door de paspoort controle. Hier hadden we de rij waar de dienstdoende controleur zojuist zijn examen "hoe gedraag ik me als een goed ambtenaar" pas hernieuwd had. Kortom, dat duurde even voordat we echt de USA mochten betreden.
Na enig gezoek de shuttle naar het hotel gevonden. Met totaal 9 man op weg naar NY. We stonden als laatste in de planning, dus hadden een "sightseeing tour" in Manhattan van ongeveer een uurtje. Samenvatting: erg druk en veel wachten door het vele verkeer. Maar toch bij het Edison Hotel aangekomen en na een vlotte incheck konden we de hotelkamer in bezit nemen. Daar besloten we om eerst nog een uurtje of 2 plat te gaan omdat het anders wel een erg lange dag zou gaan worden.
Na de powernap nog even een "blokje om". Eerst Time Square, bekend van het Nieuwjaar en zijn vele billboards. Door de vele schermen moest je oppassen om geen lasogen te krijgen; tevens niet geschikt voor patienten met epilepsie en mensen die gesteld zijn op rust. Maar indrukwekkend was het wel!
Onze ogen uitgekeken, zijn we een zijstraat ingelopen, waar een kerk (en dan het gebouw ook als zodanig herkenbaar) tussen de hoogbouw stond. Uiteraard ook even de binnenkant bekeken, daarna weer door richting......eigenlijk geen plan maar het werd uiteindelijk het Empire State Building. Mooie gelegenheid om onze New York Pass te testen en nog een voordeel: we konden zo doorlopen (op Internet hadden ze ons wachttijden van 1,5 uur beloofd...). Wel de upgrade gekocht, zodat we naar de 102e verdieping konden doorstijgen. Hier aangekomen was het uitzicht fantastisch.
Omdat de zon onder ging, hadden we ook een mooie overgang te pakken van NY van dag naar nacht. Dit laatste hebben we bekeken op de 86e verdieping. Erg mooi om al die wolkenkrabbers verlicht te zien. Uiteindelijk na een uurtje of 1,5 maar weer via een aantal liften (we moesten overstappen, in de tijd van de bouw kon men maximaal 80 verdiepingen per lift stijgen) naar de uitgang gegaan en op jacht naar iets te eten.
Het eten vonden we in de vorm van een Iers restaurant, waar het eten goed smaakte en de ober erg vriendelijk en voortkomend was (maar hoopte op een dito tip ;-). Vervolgens via Times Square richting hotel en tijd om echt plat te gaan.