Joshua Tree Park - Reisverslag uit Palm Springs, Verenigde Staten van Marianne - WaarBenJij.nu Joshua Tree Park - Reisverslag uit Palm Springs, Verenigde Staten van Marianne - WaarBenJij.nu

Joshua Tree Park

Door: 29-09-2013

Blijf op de hoogte en volg Marianne

29 September 2013 | Verenigde Staten, Palm Springs

Ons laatste park staat voor vandaag op de agenda, het Joshua Tree Park. Dit is een relatief klein park, dus lekker weinig auto-kilometers maar lekker de “wandelbakken” aan en lopen. Tijdens ons ontbijt, buiten aan de picknicktafel, hebben we een drietal korte trails uitgezocht.

Na de afwas ruimen we de boel weer op, koppelen we de camper af en vertrekken we richting park. Omdat we nog een travelbug hebben die we kwijt moeten, pikken we vlak voor het park een cache op. Gelukkig een regular cache dus zelfs voor ons goed te vinden. Daarna rijden we door naar het park.

In eerste instantie lijkt het park wat tegen te vallen, maar na een paar kilometers verandert het landschap. Het park wordt gekenmerkt door twee verschillende soorten woestijnen. De Mojave Desert, een dor landschap waar voornamelijk Joshua Trees groeien. En de Colorado Desert in het zuidoosten waar we wat meer begroeiing zien.

We komen het park binnen in de Mojave Desert. We vinden hier een heel mooi woestijnlandschap met hier een daar een Joshua Tree omgeven door vreemd gevormde rotsen. Soms een massieve rots, soms een stapel rotsen op elkaar. Nadat we een aantal bijzondere plaatsen bekeken hebben, gaan we op zoek naar onze eerste trail van vandaag.

De Barker dam is een korte trail naar een dam met bijbehorend waterreservoir. De dam is rond 1900 door de Indianen gebouwd voor de watervoorziening van het vee en voor de mijnbouw. De wandeling naar de dam is mooi en loopt door een droog landschap en tussen grote rotspartijen door. Dan in een keer komen we uit in een soort van oase, in een vallei zien we het waterreservoir liggen. Het is hier schitterend groen en door het water worden er tal van dieren aangetrokken. Op een kei aan de kant van het water drinken we wat en genieten we van het uitzicht. Daarna is het tijd om verder te gaan. Voorbij de dam komen we in een open gebied uit waar we veel Joshua trees vinden. Het laatste stuk naar de camper gaat weer tussen de rotsen door.

Na de lunch, uiteraard donuts, rijden we naar onze tweede trail. De hidden valley is een deel van het park dat volledig omsloten wordt door granieten rotsen. Pas in de dertiger jaren is er een opening gemaakt in de rotsblokken, zodat het gebied voor wandelaars beschikbaar is gekomen. Via een pad omsloten door rotsen komen we de vallei binnen. In de vallei vinden we een pad dat loopt rondom de vallei. We vinden er Joshua Trees, Junipers en verschillende soorten cactussen en yucca’s. Wat is dit weer mooi.

Na onze tweede trail rijden we via de zuidkant het park weer uit. Onderweg komen we nog een cactustuin tegen. In de tuin vinden we een verzameling Cholla cactussen. Heel bijzonder om te zien. Gelukkig bereiken we zonder ons te prikken aan de cactussen de camper weer. Hier neem ik het stuur van Eric over om het laatste stuk naar de camping te rijden.

Na ruim een uur bereiken we Palm Springs. Dan is het nog een hele klus om de camping te vinden. Of de weg moeilijk te vinden was of dat de navigator zijn werk niet goed deed zullen we maar in het midden laten, aan de bestuurder lag het in ieder geval niet :). We zijn er gekomen en dat is het belangrijkste.