Hiken in het Zion Nationale park - Reisverslag uit Zion, Verenigde Staten van Marianne - WaarBenJij.nu Hiken in het Zion Nationale park - Reisverslag uit Zion, Verenigde Staten van Marianne - WaarBenJij.nu

Hiken in het Zion Nationale park

Blijf op de hoogte en volg Marianne

19 September 2013 | Verenigde Staten, Zion

Vandaag houden we een “rustdag”, of beter gezegd we reizen niet verder door maar blijven in het Zion Park. En rustdag is dus maar heel betrekkelijk.

We gaan vandaag het zuidelijk deel van het park bekijken.
Sinds enkele jaren is het niet meer toegestaan om met de eigen auto dit deel van het park te bezoeken. Bezoekers kunnen met een gratis shuttlebus mee, die op acht plaatsen in de canyon stopt. Deze bus start bij het Visitor Center vlak bij de camping.

Helaas hebben wij de camping maar voor een nacht kunnen boeken (voor de tweede nacht was er geen plek meer vrij), daarom hebben we vanmorgen vroeg ons boeltje moeten pakken en de camper op het parkeerterrein gezet. Voor vanavond hebben we een overnachting op een camping een kleine twintig kilometer verderop.

We zijn lekker vroeg opgestaan zodat we een lange “hikedag” hebben.

Als eerste gaan we met de shuttlebus naar de laatste stopplaats van de bus, de Temple of Sinawava. Deze halte ligt aan het einde van het ravijn en ligt op bijna 1350 hoogte. Vanaf deze halte volgen we de Riverside trail. In het begin is het ravijn nog ruim, maar als snel werd de kloof smaller en smaller. Aan het einde van het ravijn is het ravijn maar een paar meter breed en lopen we tussen rotswanden van een paar honderd meter hoog. Erg bijzonder en ook erg mooi. Op dit punt kunnen wij met onze gewone schoenen niet verder. Mensen met waterdichte schoenen kunnen wadend door de rivier nog verder het ravijn in. Helaas hebben wij deze speciale schoenen niet. Wij wandelen dus gewoon terug naar de bushalte. Met deze wandeling hebben we onze eerste 3.7 kilometer er voor vandaag opzitten.

De tweede halte waar we uitstappen voor een wandeling is de Weeping Rock. Hier lopen de gelijkgenaamde Weeping Rocktrail, dit is een wandeling van 800 meter. De Weeping Rock is een overhangende rots. Doordat er water door en langs de rots naar beneden sijpelt is er aan de onderkant van de rots plant- en mosgroei ontstaan. Heel mooi om te zien.

Onze derde en laatste halte is de Grotto. Vanaf deze halte wandelen we, via de Emerald pools (middle en een detour naar de middle pool) naar de volgende halte (Zions Lodge). Deze trail in is totaal 3.2 kilometer. Vanaf de Grotto nemen we een sterk stijgend pas naar een richel op de rotswand, op deze richel vinden we een goed en zanderig wandelpad dat goed op hoogte blijft. Al vroeg in de trail vinden we een heerlijke schaduwplek om ons kaneelbroodje op te eten en wat de drinken. Daarna gaan we verder met de wandeling. Wat is het hier mooi. Niet te omschrijven gewoon. Aan het einde van deze rotswand komen we bij een kruising uit. Naar boven kunnen we naar de middle en upper Emerald pool, naar beneden komen we bij de lower emeraldpool uit. Natuurlijk gaan we sportief als we zijn eerst naar de middle pool. De klim is de moeite meer dan waard. Als het er minder druk was geweest zou het zelfs een paradijselijk plekje zijn geweest. Op een schaduwrijke plaats genieten we van het uitzicht en rusten we even uit. Omdat we niet weten hoever het nog is naar upper emerald pool en omdat we voldoende tijd over willen houden voor de rest van de wandeling besluiten we niet verder naar boven te lopen. Maar weer naar beneden te gaan. Bij de splitsing slaan we links af. En na een paar honderd meter komen we in een oase uit. Een schitterende waterval met onderaan de waterval de lower emeraldpool en een oase met mooie bomen en grassen. Het is bijna niet voor te stellen deze groene oase in dit dorre rots en woestijnlandschap. Na deze oase is het een paar kilometer over een goed en verhard pad voordat we uitkomen bij de halte van de shuttlebus.

Met de bus gaan we weer terug naar het visitor center om onze camper op te halen. Het is vier uur als we bij de camper aankomen. Hier drinken en snaaien we iets. Daarna rijden we het park uit op zoek naar de camping voor deze nacht.

De camping is zeker niet zo mooi als die van afgelopen nacht. Maar heeft daarentegen wel een zwembad, en een koele verfrissende duik hebben wij na deze wandeldag wel verdiend. Dus snel omkleden en lekker zwemmen.

Diner:
Koolsalade met dressing, kip met salsasaus en wraps
Vruchtenyoghurt